Przejdź do głównej zawartości

Wakacyjne porządki czyli TOP 2017/2018 Stories that move

Czerwiec był miesiąc niezwykle intensywnym, a że są już wakacje ( dla mnie zawsze teoretyczne) jest czas na podzielenie się relacjami, narzędziami i inspiracjami. Zaczynam mój top 10 inspiracji z 2017/2018 roku szkolnego a na początek konferencja z zeszłego tygodnia czyli Storiesthatmove w Berlinie :-)



W zeszły weekend czyli 28 i 29 czerwca miała okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi  przez Anne Frank House Amsterdam  i Anne Frank Zentrum Berlinie.  Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej https://www.storiesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką dyskryminacji. Stories that move to bezpłatna strona www  z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego.  Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy "tablicowej" jak i  metodą odwróconej klasy. 



Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma siedem wersji językowych, a wśród nich polską,  dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama konferencji służyła ,między innymi  wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym zaskoczeniem było dla mnie  to, że zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy  realizacji wymian, działań i projektów w oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły.  Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną metodologicznie pracę z platformą.  Ja osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi, które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.
W drugim dniu konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu  czyli dyskusji w podgrupkach na wybrane przez uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka  w budynku Blumental Academy, centrum szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy. Koniecznie zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org i korzystajcie z zasobów. Polecam. 
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow