Przejdź do głównej zawartości

Wakacyjne porządki czyli TOP 2017/2018 Stories that move

Czerwiec był miesiąc niezwykle intensywnym, a że są już wakacje ( dla mnie zawsze teoretyczne) jest czas na podzielenie się relacjami, narzędziami i inspiracjami. Zaczynam mój top 10 inspiracji z 2017/2018 roku szkolnego a na początek konferencja z zeszłego tygodnia czyli Storiesthatmove w Berlinie :-)



W zeszły weekend czyli 28 i 29 czerwca miała okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi  przez Anne Frank House Amsterdam  i Anne Frank Zentrum Berlinie.  Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej https://www.storiesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką dyskryminacji. Stories that move to bezpłatna strona www  z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego.  Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy "tablicowej" jak i  metodą odwróconej klasy. 



Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma siedem wersji językowych, a wśród nich polską,  dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama konferencji służyła ,między innymi  wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym zaskoczeniem było dla mnie  to, że zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy  realizacji wymian, działań i projektów w oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły.  Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną metodologicznie pracę z platformą.  Ja osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi, które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.
W drugim dniu konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu  czyli dyskusji w podgrupkach na wybrane przez uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka  w budynku Blumental Academy, centrum szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy. Koniecznie zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org i korzystajcie z zasobów. Polecam. 
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

TOP 2017/2018 czyli dwa pomysły na google maps w szkole

 Jestem od dawna fanką darmowych rozwiązań google. Nie wyobrażam sobie życia zwłaszcza bez mapy. Chętnie z niej korzystam na co dzień chętnie wykorzystują ją też w projektach edukacyjnych i pracy grupowej. Oto dwa przykłady wykorzystania   przeze mnie tego narzędzia w zeszłym roku szkolnym. Pomysł na aktywne zwiedzanie miasta.   Dla mnie najlepszy pomysł na dużą grupę uczniów w mieście, w sytuacji kiedy tradycyjne "oprowadzanie" kończy się szybkim rozproszeniem   i tradycyjnym widokiem, w którym przewodnik otoczony jest grupką 5 osób a reszta znajduje sobie szybko inne zajęcia.   Zadanie jest proste uczniowie podzieleni na grupy mają za zadanie sfotografowanie i opisanie konkretnych miejsc, a potem umieszczenie punktu zdjęcia i opisu na mapie. Potrzeba tutaj własnego telefonu z dostępem doi internetu i aplikacji mapy google. Nic prostszego? Niestety przed tego typu aktywnością polecam zrobienie lekcji na temat funkcjonalności mapy google. Większość z nas nie korz

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

SpołEd dla klimatu. Uniwersalne materiały dla edukacji klimatycznej

 2020 rok i jak widać 2021 daje nam wszystkim równo w kość. Większość z nas ma obawy związane z pandemią, dla mnie ważniejszym problemem jest tykający zegar zmian klimatycznych. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki "ABC dla klimatu". Teraz chciałabym podzielić się kolejnym ważnym zasobem spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych  Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu czyli spółdzielni otwartej edukacyjnej działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie bardzo to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania.  W ram