Czerwiec był miesiąc niezwykle intensywnym, a że są już wakacje ( dla mnie zawsze teoretyczne) jest czas na podzielenie się relacjami, narzędziami i inspiracjami. Zaczynam mój top 10 inspiracji z 2017/2018 roku szkolnego a na początek konferencja z zeszłego tygodnia czyli Storiesthatmove w Berlinie :-)
W zeszły weekend czyli 28 i 29 czerwca miała okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi przez Anne Frank House Amsterdam i Anne Frank Zentrum Berlinie. Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej https://www.storiesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką dyskryminacji. Stories that move to bezpłatna strona www z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego. Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy "tablicowej" jak i metodą odwróconej klasy. |
Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma
siedem wersji językowych, a wśród nich polską,
dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym
w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama
konferencji służyła ,między innymi
wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu
feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym
zaskoczeniem było dla mnie to, że
zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć
nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy realizacji wymian, działań i projektów w
oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły. Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe
zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną
metodologicznie pracę z platformą. Ja
osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki
patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic
oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście
były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi,
które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.
W drugim dniu
konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu czyli dyskusji w podgrupkach na wybrane przez
uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się
zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla
uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka w budynku Blumental Academy, centrum
szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa
bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy. Koniecznie
zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org
i korzystajcie z zasobów. Polecam.
Komentarze
Prześlij komentarz