Przejdź do głównej zawartości

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-) 

Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych. 


Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze

Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności 

Wybierz się na spacer po okolicy sam lub z opiekunami. Zanim wyjdziesz wybierz jeden z tematów 
    • Ukryte piękno. Znajdź coś pięknego, co zwykle jest niewidoczne lub niezauważone 
    • Ukryty Design. Poszukaj i popatrz na przedmiot, rzecz, budynek, który jest starannie utrzymany lub dobrze zaprojektowany, a na który zwykle nie zwracasz uwagi 
    • Ukryta praca. Poszukaj śladów pracy innych ludzi, której zwykle nie zauważasz, śladów remontów, transportowania, pielęgnacji, sprzątania, dbania o coś 
    • Ukryty system. Zauważ i spojrzyj na coś działania, których zwykle nie zauważasz, system interakcji i powiązań które działają ze sobą, świateł drogowy, automatycznych drzwi, poruszających się pojazdów 
    • Ukryta natura. Poszukaj zwierząt i roślin, które żyją w niesprzyjających, nietypowych miejscach
    • Ukryta odległość. Poszukaj rzeczy, które pochodzą z daleka, przywędrowały tu. Mogą to być wytwory człowieka lub natury
  • Znajdź różne przykłady takich rzeczy, powiązań, działań 
  • Wybierz jeden lub dwa przykłady, przypatrz się głębiej, poobserwuj i opisz: robiąc zdjęcia lub krótki film video, rysunek, tworząc listę opisujących słów, napisz wiersz, piosenkę, model 3D
  • Wymyśl dwa interesujące pytania na temat tego co zaobserwowałaś/eś. Zapisz je. 
Krok drugi. Podziel się się odkryciami 

W klasie lub w ramach spotkania online podziel się z kolegami i koleżankami swoją pracą. Zadajcie sobie nawzajem pytania? Poszukajcie nowych pytań związanych z odkryciami.Podziel się swoją pracą w mediach społecznościowych, na grupie klasowej, w klasie, na kanale klasowym

Tworzenie mapy okolicy

Krok pierwszy. Tworzenie mapy
Narysuj lub zbuduj mapę 3D ( możesz wykonać ją z przedmiotów z recyklingu) Twojej okolicy tak jak widzisz ją Twoim oczyma. Mapa nie musi być dokładna, nie musi przypominać map kartograficznych czy innych, istniejących. Jeśli jednak chcesz możesz zainspirować się różnymi, autorskimi mapami.

Krok drugi.  Napisz opowieść

Napisz opowieść o swojej mapie. Twoja historia może się odnosić:
  • do całej mapy lub jednego, konkretnego miejsca na niej
  • do Twoich wspomnień z jednym miejscem na tej mapie
  • do Twoich codziennych czynności związanych z miejscami na mapie
  • do historii z sąsiedztwa zasłyszanych przez Ciebie, mogą być to historie o tym miejscu sprzed Twoich narodzin
  • do zmian jakie następowały w Twojej okolicy. Zastanów się jak, jeśli w ogóle zmienił się Twój sposób patrzenia na okolicy w czasie tworzenia przez Ciebie mapy? Czy jakieś rzeczy widzisz inaczej ?
Krok trzeci. Podziel się, pokaż mapę

Pokaż mapę rodzinie, kolegom i koleżankom, nauczycielom, na lekcji, wysyłając zdjęcie online, udostępniając na grupie klasowej, w zadaniu domowym online. Podziel się mapą w mediach społecznościowych


Połącz własne życie z przeszłością 

Krok pierwszy. Burza mózgów

Stwórz listę lub mapę myśli ze sposobami w jaki sposób, według Ciebie przeszłości człowieka i historia jest połączona z tym kim jesteś i jakie żyjesz lub chciałbyś żyć. Możesz brać pod uwagę wydarzenia indywidualne lub grupowe, wynalazki, miejsca, tematy itp.

Krok drugi. Diagram

Użyj listę, mapę jako materiał pomocniczy przy tworzeniu rysunku lub diagramu wyjaśniającego jak przeszłość człowieka i historia jest powiązana z Twoim własnym życiem lub planami na przyszłość. “Zorganizuj” diagram jak tylko chcesz, Możesz go zrobić ręcznie lub korzystając z aplikacji do tworzenia diagramów. Stara się pokazać powiązania z czasami zanim się urodziłeś/urodziłaś. Możesz odwołać się zarówno do prehistorii człowieka jak i do czasów relatywnie niedawnych.

Krok trzeci. Opis

Stwórz, napisz kartę informacyjną, która pomoże ludziom zrozumieć Twój diagram oraz Twój sposób myślenia. Karta informacyjna to krótkim opis, podobny jaki możesz znaleźć na początku wystawy w galeriach lub muzeach. Możesz również zatytułować Twój diagram.

Krok czwarty. Refleksja

Odpowiedz na pytanie: Jakie nowe idee, pomysły masz na temat Twoich związków z historią, których nie miałaś, nie miałeś wcześniej?

Krok piąty. Podziel się

Pokaż swój diagram kolegom i koleżankom. Udostępnij go w mediach społecznościowych.


Poniżej zdjęcia uczniów, wysłane w ramach cyfrowych podchodów w aplikacji Goosechese. Zadaniem uczniów było udokumentowanie fotograficzne przedmiotu, który łączy ich z historią oraz stworzenie, krótkiej karty informacyjnej wyjaśniającej taki wybór. 









Bogaty zestaw kilkudziesięciu narzędzi i rutyn myślowych dostępny jest na: 

Komentarze

  1. Skoro jesteśmy przy temacie edukacji to macie może już wybrany kierunek studiów? Jeśli nie to można pomyśl o zarządzaniu i inżynierii produkcji na uczelni https://wseiz.pl/uczelnia/wydzial-inzynierii-i-zarzadzania/zarzadzanie-i-inzynieria-produkcji-i-stopnia/. Dzięki zaawansowanemu programowi nauczania i doświadczonej kadrze wykładowców można zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do udanej kariery w dziedzinie inżynierii i zarządzania.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow