Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)
Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.
Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze
- Ukryte piękno. Znajdź coś pięknego, co zwykle jest niewidoczne lub niezauważone
- Ukryty Design. Poszukaj i popatrz na przedmiot, rzecz, budynek, który jest starannie utrzymany lub dobrze zaprojektowany, a na który zwykle nie zwracasz uwagi
- Ukryta praca. Poszukaj śladów pracy innych ludzi, której zwykle nie zauważasz, śladów remontów, transportowania, pielęgnacji, sprzątania, dbania o coś
- Ukryty system. Zauważ i spojrzyj na coś działania, których zwykle nie zauważasz, system interakcji i powiązań które działają ze sobą, świateł drogowy, automatycznych drzwi, poruszających się pojazdów
- Ukryta natura. Poszukaj zwierząt i roślin, które żyją w niesprzyjających, nietypowych miejscach
- Ukryta odległość. Poszukaj rzeczy, które pochodzą z daleka, przywędrowały tu. Mogą to być wytwory człowieka lub natury
- Znajdź różne przykłady takich rzeczy, powiązań, działań
- Wybierz jeden lub dwa przykłady, przypatrz się głębiej, poobserwuj i opisz: robiąc zdjęcia lub krótki film video, rysunek, tworząc listę opisujących słów, napisz wiersz, piosenkę, model 3D
- Wymyśl dwa interesujące pytania na temat tego co zaobserwowałaś/eś. Zapisz je.
Tworzenie mapy okolicy
Krok pierwszy. Tworzenie mapy
Narysuj lub zbuduj mapę 3D ( możesz wykonać ją z przedmiotów z recyklingu) Twojej okolicy tak jak widzisz ją Twoim oczyma. Mapa nie musi być dokładna, nie musi przypominać map kartograficznych czy innych, istniejących. Jeśli jednak chcesz możesz zainspirować się różnymi, autorskimi mapami.
Napisz opowieść o swojej mapie. Twoja historia może się odnosić:
- do całej mapy lub jednego, konkretnego miejsca na niej
- do Twoich wspomnień z jednym miejscem na tej mapie
- do Twoich codziennych czynności związanych z miejscami na mapie
- do historii z sąsiedztwa zasłyszanych przez Ciebie, mogą być to historie o tym miejscu sprzed Twoich narodzin
- do zmian jakie następowały w Twojej okolicy. Zastanów się jak, jeśli w ogóle zmienił się Twój sposób patrzenia na okolicy w czasie tworzenia przez Ciebie mapy? Czy jakieś rzeczy widzisz inaczej ?
Pokaż mapę rodzinie, kolegom i koleżankom, nauczycielom, na lekcji, wysyłając zdjęcie online, udostępniając na grupie klasowej, w zadaniu domowym online. Podziel się mapą w mediach społecznościowych
Połącz własne życie z przeszłością
Krok pierwszy. Burza mózgów
Stwórz listę lub mapę myśli ze sposobami w jaki sposób, według Ciebie przeszłości człowieka i historia jest połączona z tym kim jesteś i jakie żyjesz lub chciałbyś żyć. Możesz brać pod uwagę wydarzenia indywidualne lub grupowe, wynalazki, miejsca, tematy itp.
Krok trzeci. Opis
Krok czwarty. Refleksja
Odpowiedz na pytanie: Jakie nowe idee, pomysły masz na temat Twoich związków z historią, których nie miałaś, nie miałeś wcześniej?
Krok piąty. Podziel się
Pokaż swój diagram kolegom i koleżankom. Udostępnij go w mediach społecznościowych.
Bogaty zestaw kilkudziesięciu narzędzi i rutyn myślowych dostępny jest na:
Skoro jesteśmy przy temacie edukacji to macie może już wybrany kierunek studiów? Jeśli nie to można pomyśl o zarządzaniu i inżynierii produkcji na uczelni https://wseiz.pl/uczelnia/wydzial-inzynierii-i-zarzadzania/zarzadzanie-i-inzynieria-produkcji-i-stopnia/. Dzięki zaawansowanemu programowi nauczania i doświadczonej kadrze wykładowców można zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do udanej kariery w dziedzinie inżynierii i zarządzania.
OdpowiedzUsuń