Ciąg dalszy porządków wakacyjnych. Wśród wielu realizowanych projektów w tym roku szkolnym z tego projektu historycznego jestem chyba najbardziej zadowolona. Z klasa trzecią gimnazjum rok wcześniej realizowałam już autorską innowację, więc wiedziałam że praca projektowa i grupowa nie jest im obca.
Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy. Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline. Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, a udostępniona mi przez Basię Gołębiowską. Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem "Droga do Niepodległości" stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości. Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole. Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.
Co było największym wyzwaniem?
To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne. Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafi dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu. No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału ( 80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.
Co się udało?
To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów. Projekty powstające "tradycyjnymi" metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji. Powstały między innymi prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach. W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart. Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej) Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.
Wszystkie prace projektu "Timeline dla Niepodległej" można zobaczyć na stronie https://wyppich6.wixsite.com/timeline
Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy. Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline. Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, a udostępniona mi przez Basię Gołębiowską. Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem "Droga do Niepodległości" stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości. Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole. Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.
Co było największym wyzwaniem?
To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne. Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafi dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu. No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału ( 80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.
Co się udało?
To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów. Projekty powstające "tradycyjnymi" metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji. Powstały między innymi prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach. W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart. Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej) Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.
Wszystkie prace projektu "Timeline dla Niepodległej" można zobaczyć na stronie https://wyppich6.wixsite.com/timeline
Komentarze
Prześlij komentarz