Przejdź do głównej zawartości

TOP 2017/2018 Projekt Timeline dla Niepodległej

   Ciąg dalszy porządków wakacyjnych. Wśród wielu realizowanych projektów w tym roku szkolnym z tego projektu historycznego jestem chyba najbardziej zadowolona. Z klasa trzecią gimnazjum rok wcześniej realizowałam już autorską innowację, więc wiedziałam że praca projektowa i grupowa nie jest im obca.
   Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy. Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline. Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, a udostępniona mi przez Basię Gołębiowską.  Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem "Droga do Niepodległości" stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które  wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości. Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole. Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.

Co było największym wyzwaniem?
   To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne. Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafi dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu. No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału ( 80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.

Co się udało?
   To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów. Projekty powstające "tradycyjnymi" metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji. Powstały między innymi  prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach. W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart. Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej)  Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.

Wszystkie prace projektu "Timeline dla Niepodległej" można zobaczyć na stronie  https://wyppich6.wixsite.com/timeline












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow