Przejdź do głównej zawartości

SpołEd dla klimatu. Uniwersalne materiały dla edukacji klimatycznej


 2020 rok i jak widać 2021 daje nam wszystkim równo w kość. Większość z nas ma obawy związane z pandemią, dla mnie ważniejszym problemem jest tykający zegar zmian klimatycznych. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki "ABC dla klimatu". Teraz chciałabym podzielić się kolejnym ważnym zasobem spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych

 Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu czyli spółdzielni otwartej edukacyjnej działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie bardzo to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania. 

W ramach wielomiesięcznej współpracy projektowej pod opieką mentorów, w trzech zespołach tworzyliśmy różnorodne materiały oparte o dostępne i otwarte zasoby, a przy okazji sami intensywnie zagłębialiśmy tematykę związaną ze zmianami klimatycznymi.  Zgodnie z ideą propagowaną przez Centrum Cyfrowe zależało nam aby nasze dzieła spełniały zasadę 5R, według założeń Davida Wiley’a. Otwarte zasoby są naprawdę otwarte gdy:

Reuse dają możliwość ponownego wykorzystania 
Remix - pozwalają na łączenia i modyfikacje różnych takich zasobów 
Redistribute - zezwalają na "redystrybucji" czyli  dalsze udostępnianie 
Retain - pozwalają na tworzenie kolejnych zasobów i ich przekazywanie 

 Zespoły wypracowały bardzo różnorodne i "wielofunkcyjne" materiały. W skład zasobów "SpołEd dla klimatu" wchodzi między innymi innowacja pedagogiczna, która ma pomóc jak najsilniej zaangażować społeczność szkolną od najmłodszych lat w działania na rzecz klimatu, zestaw całościowo opracowanych  scenariuszy wraz z obudową dydaktyczną, którego celem jest kształtowanie odpowiedzialnej  świadomości konsumenckiej oraz karty dla klimatu, które były pomysłem mojego zespołu projektowego. 

 Tworząc zestaw ponad 70 kart wizualnych wraz z otwartymi pytaniami, wyzwaniami i informacjami uzupełniającymi chcieliśmy przede wszystkim dać nauczycielom i nauczycielkom bogaty zasób materiałów, na każdy "klimatyczny" temat od antropocenu po węgiel kamienny, który będzie jak najbardziej uniwersalny i  dostosowany do pracy na wszystkich przedmiotach szkolnych i na każdym szczeblu edukacyjnym. Przyświecała nam też wiara w to, że sami nauczyciele będą wiedzieli w jaki sposób chcą wykorzystywani nasze karty. Edytować, modyfikowali treści, powielać, wyświetlać, drukować. Wszystko po to aby jak najlepiej i najgłębiej "zanurzyć" się z uczniami w tematykę klimatyczną. Wierzę, że dociekanie i krytyczna refleksja powinna być podstawą działań edukacyjnych. Od pytań zaczyna się budowanie świadomości i zmiana postrzegania rzeczywistości, od zmiany postrzegania rzeczywistość rozpoczyna się działanie.  

 Mam nadzieję że te zasoby, w których powstanie włożyłam razem z zespołem wiele pracy i energii będą mogły być wykorzystywanie na lekcjach przedmiotowych, wychowawczych, Światowym Dniu Wody, Dniu Ziemi i przy wszelkich innych okazjach. Młodzi już działają, nam nauczycielom wystarczy się przyłączyć. 

Materiały SpołEd znajdą Państwo pod linkiem:

 https://spoledkurs.centrumcyfrowe.pl/zasoby/spoled-dla-klimatu/ 

Dodatkowo "Karty dla klimatu" razem ze sposobami ich wykorzystania będą ciągle żyły i tworzyły się w kolekcji Wakelet pod linkiem: 

https://wakelet.com/@KARTY_Z_KLIMATEM 




Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że dzięki takim inicjatywom młodsze pokolenie zrozumie powagę perspektywy kryzysu klimatycznego... To już ostatni dzwonek na działanie.

    http://www.szkolasobolewo.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Co ma być to będzie, nie przeceniajmy swoich możliwości ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, ze warto zdecydować się na kurs agenta nieruchomości i faktycznie zacząć na poważnie działać w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie śpisz po nocach, martwiąc się, jak zdobyć pożyczkę? Skontaktuj się teraz z Waheed Finance Firm Agency przez e-mail: info@waheedfinance.com lub WhatsApp: +91 636 671 0014

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow