Przejdź do głównej zawartości

Eduispiracje 2019 czyli podsumowanie projektu 365 dni

Trudno uwierzyć, ale to pierwszy post po ponad roku!  Nie zrezygnowałam oczywiście z edukacyjnych inspiracji, tylko przeniosłam się z nimi na Facebooka, no i jakoś zeszło. Chciałam się dzielić codziennie wrzucając, krótki inspiracje wprost na FB i twittera, okazało się to jednak tak pracochłonne, że niestety nie udało mi się ich kompilacyjnie przenosić tutaj ;-)




ALE UDAŁO SIĘ!
Każdego dnia na  stronie https://www.facebook.com/Wyppich/ mogliście znaleźć coś dla siebie ;-)

Najwyższa pora podsumować ten roczny projekt kilkoma wnioskami:
  1. Warto było ;-) uporządkowałam dzięki temu wiele materiałów, zajrzałam na nowe strony, poznałam nowe metody nauczania, sporo się dowiedziałam. Bardzo pomogło mi to też usystematyzować własny warsztat i pracę, zajrzeć do "odłożonych na później" artykułów filmów, skoncentrować się na przeszukiwaniu sieci pod kontem, własnych edukacyjnych zainteresowań. 
  2. Dzięki codziennym wpisom poznałam wielu, wspaniałych nauczycieli, a co najważniejsze oni podzielili się ze mną własnymi pomysłami. 
  3. Zdałam sobie sprawę na jak wielu obszarach pracuję i ja dużo robię. W tym zawodzie i w tych warunkach społeczno-ekonomicznych, tylko ja mogę siebie docenić. Od tego trzeba zacząć i spojrzeć na własną pracę z odpowiedniego dystansu. 
  4. Największym zainteresowaniem cieszyły się posty z praktycznymi, inspiracjami z konkretnych lekcji. Co utwierdza mnie w przekonaniu, że nauczyciele najwięcej uczą się od innych nauczycieli praktyków, a sieciowanie jest na prawdę ważne! W tym roku wrzucam i udostępniam, każdy ciekawy i "realizowalny" pomysł na lekcję lub jej fragment.  
  5. Regularna obecność w social mediach nie jest łatwa, prowadzenie czegokolwiek regularnie i konsekwentnie to nie lada wyzwanie dzisiaj ;-) ale można sobie z tym poradzić ;-) 
A oto lista najpopularniejszych i najbardziej komentowanych inspiracji z 2019 :-) Niczego nie kasuję, więc nadal zapraszam do częstowania się, inspirowania, działania i dzielenia się :-) Kolejność chronologiczna ;-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow