Przejdź do głównej zawartości

Na początek roku o badaczach WUD Silesia w mojej szkole

Moja współpraca z badaczami WUD Silesia czyli grupą, która zajmuje się badaniami socjologicznymi i psychologiacznymi. krystalizowała się przez prawie dwa lata. "W ramach inicjatywy badacze wspólnie eksplorują problematykę obecności innowacji technologicznych w procesach edukacyjnych, identyfikując czynniki wpływu, potrzeby i obszary problemowe." Tyle wiedziałam na początku. Dokąd mnie to zaprowadzi, jak może to wyglądać, czy w jakiś sposób wpłynie na funkcjonowanie mojej szkoły
Telefony i internet w szkole? Tyle się o tym mówi, tyle działań się podejmuje, ale czy są one celowe?
Jak te wszystkie porady, interpretacje, wnioski mają się do mojej, konkretnej szkoły, do mojego małego edukacyjnego mikroświata, który przecież rządzi się też własnymi zasadami.
Teraz mniej więcej już wiem i czekam niecierpliwie na pierwsze wnioski i dalsze działania. Nowy rok 2018 otwieram z jasno skrystalizowaną wizją tego co się zadziało i co ma szansę zadziać się dalej tak więc po kolei :-) 


Badacze i Ja.  Na konferencji WUD Silesia 9.12.2107

Na czym nasza współpraca tak na prawdę polega?

Badanie +lekcja + warsztat.
Badamy, uczymy się od siebie, tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Praca uczniów i nauczycielami z badaczami WUD Silesia okazała się czymś więcej niż jakościowym wywiadem badawczym. Dzięki spotkaniom uczniowie mieli okazję zobaczyć jak wygląda focus badawczy i na czym polega, dokonali też twórczej autorefleksji czym jest dla nich telefon i komunikacja. Nauczyciele dostali okazję aby szczerze porozmawiać ze sobą na temat obaw jakie mają w związku z technologią mobilną w szkole. A ja poznałam ciekawe ćwiczenia i metody pracy pozwalające wyciągać mi wnioski na temat jak to z tymi telefonami moich uczniów wygląda naprawdę. Wielostronna korzyść dla wszystkich.

Dlaczego warto to robić?


Może właśnie dlatego aby być samoświadomym jak to jest właśnie tu, w naszej szkole. Nie zamiatać problemów, nie wprowadzać zakazów, z góry skazanych na porażkę tylko rozmawiać. Wypracowywać wspólne rozwiązania i nie kierować się stereotypowymi przekonaniami o telefonach w szkole. Zmierzyć się z tą rzeczywistością, w konkretnej, naszej szkole. Telefon i internet coś oczywistego, a zarazem kłopotliwego. Trzeba wiedzieć jak sobie z tym radzić. Rozsądnie i zgodnie ze stanem rzeczywistym. Szkoła musi edukować w zakresie mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Rekomendacje jak to robić z głową i zgodnie ze stanem faktyczny "problemu" bardzo się przydadzą.

Co z potrzebami szkoły?
Mądra szkoła nie chce tworzyć fikcji, ale jest otwarta na reguły oparte na kontrakcie uczniów i nauczycieli oraz na relacjach między nimi. Badania mają nam pomóc zaproponować konkretne rozwiązania i dać możliwości wspólnego wypracowania rozwiązań.

Jakie korzyści?


Badanie i warsztat to przestrzeń dla autentyczniej rozmowy i wypracowania konkretnych rekomendacji, w opozycji do tendencji propagowanych przez media i obiegowe opinie. Szkołą będzie mogła stosować celową profilaktykę w zakresie bezpieczeństwa uczniów w internecie, wychowywać cyfrowych obywateli i stworzyć realną i nowoczesną wizję szkoły i jej absolwenta. W końcu to badanie może przynieść wymierną korzyść nie tylko badającym, ale też badanym, a to co zapiszemy w programie wychowawczym szkoły nie będzie kalką rozwiązań i problemów szkoły z Warszawy, Krakowa czy Gdańska. Rozwiązania i rekomendacje mają być dla nas i o nas.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow