Przejdź do głównej zawartości

TOP 2017/2018 czyli dwa pomysły na google maps w szkole


 Jestem od dawna fanką darmowych rozwiązań google. Nie wyobrażam sobie życia zwłaszcza bez mapy. Chętnie z niej korzystam na co dzień chętnie wykorzystują ją też w projektach edukacyjnych i pracy grupowej. Oto dwa przykłady wykorzystania  przeze mnie tego narzędzia w zeszłym roku szkolnym.

Pomysł na aktywne zwiedzanie miasta. 

Dla mnie najlepszy pomysł na dużą grupę uczniów w mieście, w sytuacji kiedy tradycyjne "oprowadzanie" kończy się szybkim rozproszeniem  i tradycyjnym widokiem, w którym przewodnik otoczony jest grupką 5 osób a reszta znajduje sobie szybko inne zajęcia.  Zadanie jest proste uczniowie podzieleni na grupy mają za zadanie sfotografowanie i opisanie konkretnych miejsc, a potem umieszczenie punktu zdjęcia i opisu na mapie. Potrzeba tutaj własnego telefonu z dostępem doi internetu i aplikacji mapy google. Nic prostszego? Niestety przed tego typu aktywnością polecam zrobienie lekcji na temat funkcjonalności mapy google. Większość z nas nie korzysta z bardziej wyszukanych ustawień. O ile znalezienie miejsca i trasy nie jest problemem to sformatowanie i dodanie zdjęcia z sensownym opisem już nastręcza pewnych trudności.
Przykładem takiego projektu może być mapa Krakowa przygotowana przez uczestników wymiany programu Erasmus. Każda grupa dostała listę kilku miejsc w centrum miasta, które miała odwiedzić, sfotografować i krótko opisać to miejsce.

Pomysł na kreatywną bazę informacji

Kolejny pomysłem, który udało mi się wcielić w życie to mapa google  miejscówkami na wycieczki, nie chodzi jednak o miejsca znane i kochane, ale o raczej te które  znajdują się gdzieś na uboczu głównego nurtu turystyki, a których walory zwłaszcza edukacyjne warte są zauważenia. Tu też mapa jest jedynie narzędziem, najbardziej liczą się praktycznie porady, wskazówki dotyczące ciekawych lekcji muzealnych czy sposobów "poczucia" miejsca. Mapa jest ogólnej dostępna dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli i każdy może dołożyć do niej swoją cegiełkę. Zapraszam do wspólnego działania.




Polisensoryczna Polska ciągle w procesie 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SpołEd dla klimatu. Uniwersalne materiały dla edukacji klimatycznej

 2020 rok i jak widać 2021 daje nam wszystkim równo w kość. Większość z nas ma obawy związane z pandemią, dla mnie ważniejszym problemem jest tykający zegar zmian klimatycznych. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki "ABC dla klimatu". Teraz chciałabym podzielić się kolejnym ważnym zasobem spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych  Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu czyli spółdzielni otwartej edukacyjnej działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie bardzo to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania.  W ram

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t