Przejdź do głównej zawartości

Z cyklu: Moja skrzynka narzędziowa. Sztuka fiszkowania czyli trello.com

Potrzeba: Plaforma do wspólnej pracy uczniów z koła przedmiotowego, będąca zarazem rodzajem kompendium tematów omawianych na zajęciach
Przedmiot, temat: szkolne koło historii sztuki, grupa około 8 uczniów gimnazjum i liceum przygotowujących się do olimpiady i ewentualnie w przyszłości matury z historii sztuki
Narzędzia: trello.com, google dysk, facebook, no i spotkanie w realu w miłej atmosferze :-)
W mojej szkole opiekuję się grupą uczennic uzdolnionych artystycznie. Bardzo chciałabym, aby ich edukacja przebiegała wielotorowo oraz była elementem szerszej strategii zakładającej wzbogacanie kapitału kulturowego uczniów. Część z dziewczyn to "artystki", inne interesują się po prostu sztuką. Zależało mi na stworzeniu miejsca (przestrzeni czasowej ), w której będą dobrze się czuły, znajdowały inspiracje i poszerzały swoją wiedzę, a przede wszystkim były z sobą. Organizuję dla nich raz w tygodniu spotkanie koła sztuki. W edukacji uważam za najważniejsze  ogólnie rzecz biorąc "doświadczanie" powiązane z emocjami, dlatego zależy mi aby między dziewczynami panowała swego rodzaju pozytywna więź zainteresowań, spojrzenia na świat i wspólnych doświadczeń.  Krótkie spotkanie raz w tygodniu, do tego na którym nie zawsze mogą być wszyscy, to za mało aby stworzyć taką przestrzeń. Warto przenieść ją w takim razie do świata wirtualnego. Pierwszym krokiem było założenie grupy na fecebooku, następnym przestrzeni, w której dostępne są materiały, ewentualnie uczniowie mogą "zstawiać" swoje analizy, zadania. Tutaj przydaje się google dysk. Ważne jest aby wybrane narzędzia TIK dostosować do umiejętność i nastawienia uczniów. Dziewczyny same sugerują mi jakie narzędzie jest dla nich najbardziej pożyteczne. Ostatnim pomysłem z jakim wyszły było utworzenie tablicy grupy na trello.comto bezpłatne narzędzie które można wykorzystać do tworzenia fiszek. Jest dostępne dla każdego znającego link, fiszki można dodawać i edytować wspólnie. Nie tylko wspólnie je tworzą, poprawiają je sobie nawzajem, ale korzystają z nich przy późniejszych powtórkach materiału.  Oczywiście podobną funkcję może spełniać np. pinterest. Trello pozwala np. na wyszczególnienie pojedynczych informacji na fiszce oraz na ustawienie podglądu ( dzięki temu wiemy co nowego zostało dodane) Taką bazę ilustracyjną można łatwo przeglądać, uzupełniać, no i oczywiście w miarę potrzeb poszerzać o nowe zagadnienia i tematy.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow