Przejdź do głównej zawartości

Kilka dobrych pomysłów na lekcje z psychologią pozytywną w tle

W tym roku w ramach Światowego Tygodnia Mózgu (16-22 marzec) angażuję się całym sercem  w projekt Joanny Gadomskiej  pod hasłem Tydzień Uczniowskiej SuperMocy.
Dobrostan, budowanie motywacji, praca na zasobach, szukanie mocnych stron, tworzenie pozytywnych relacji. To wszystko pojęcia z obszaru psychologii pozytywnej, która jest coraz bardziej obecna w szkołach, szpitalach, korporacjach. I bardzo dobrze. Sama czerpię bardzo dużo z tutoringu, coachingu i innych szkoleń oraz warsztatów u których podstaw stoją założenia psychologii pozytywnej. Szczególnie interesuje mnie praca na zasobach i szukanie sposobów na pozytywne motywowanie uczniów. Poniżej kilka prostych pomysłów rysunkowo-plastycznych, które chętnie wykorzystuję w praktyce szkolnej, a że przed nami TYDZIEŃ uczniowskiej SuperMocy, to rozpisałam je na każdy dzień tegoż tygodnia ;-)

Poniedziałek - Nasze drzewo 

Na początek tygodnia warto dać sobie trochę czasu, aby pomyśleć skąd czerpiemy naszą moc i jakimi zasobami dysponujemy. Bardzo proste ćwiczenie to utworzenie drzewa zasobów. Przygotowujemy je dla uczniów, albo prosimy aby sami je narysowali. Drzewo powinno być dobrze zakorzenione, posiadać pień, gałęzie, gałązki liście. A teraz do dzieła. Opisujemy, Rysujemy, możemy wyciąć napisy z gazet. Jakie wartości, osoby są dla nas korzeniami, co jest najważniejsze i będzie pniem, jakie gałęzie budują jeszcze nasze drzewo. Może rosną na nim owoce, liście. Jak je opiszemy? Każdy zabiera swoje drzewo do domu i wiesza w widocznym miejscu. Warto czasami na nie spoglądnąć i przypomnieć sobie skąd czerpiemy siłę :-)


Wtorek - Słoik szczęścia


We wtorek czerpania siły ciąg dalszy ;-) Tym razem bierzemy ją od kolegów i koleżanek. Przynosimy słoiki, podpisujemy je, zostawiamy w klasie, na parapecie czy też specjalnie przygotowanym stole, czekamy aż inni wrzucą do niego kolorowe karteczki, na których napiszą coś o nas :-) Pamiętamy tylko pozytywnie: podziękowania, informacje za co kogo cenimy, dobre cechy, mocne strony. Pod koniec tygodnia każdy może swój słoik zabrać ze sobą do domu i poznać jego zawartość :-) 



Środa - Tworzymy parasole 


Wersja podstawowa: malujemy je na kartce, wersja bardziej wymagająca tworzymy je ze starych parasoli w ramach warsztatów plastycznych. Najważniejsze aby na środku, na szpicy znalazło się hasło "NIE mogę wyobrazić sobie życia bez" no a po bokach uczniowie mogą sobie to napisać, narysować, wykleić czy nawet wyszyć bez czego sobie życia nie wyobrażają :-) To jest nasz prawdziwy parasol ochronny: ludzie, zainteresowania, pasje chronią nas przed deszczem codzienności i szarości. 


Czwartek - Nasza skrzynia 

Kolejny pomysł na warsztaty plastyczne. Wielokrotnie już wypraktykowany ( szkoda mi bardzo zajęć artystycznych, które były w programie gimnazjum i na których zawsze od tych zajęć zaczynałam) Tworzymy ze starych pudełek na buty skrzynki, w których uczniowie umieszczają "siebie", własne marzenia, cele, zainteresowania, plany, osiągnięcia i pasje. Wygląd pudełka to ich własna koncepcja i pomysł ;-) Warto warsztat zakończyć zrobieniem galerii zdjęć wszystkich uczniów wraz z ich "plastycznymi wnętrzami" ;-) 


Piątek - Czego potrzebujemy 

A na koniec tygodnia uczniowskich supermocy na drzwiach nie zabraknie na pewno ogłoszenia "Czego potrzebujemy" Każdy wychodząc będzie mógł zabrać ze sobą to, czego aktualnie najbardziej potrzebuje. To bardzo fajna inspiracja coachingowa, można ją serwować przy wielu okazjach i na wiele sposobów na przykład za pomocą zrywanych karteczek :-) 


Autorka: Izabela Wyppich,

Źródło zdjęć: prace własne oraz pixabay.com

Komentarze

  1. Cudowne źródło inspiracji. Na pewno w swoje pracy pedagoga, wykorzystam kilka z nich. Zwłszcza podoba mi się karteczke weź co chcesz. Sporo inspiracji czerpię również z fundacji https://efc.edu.pl To również ciekawa fundacja, która mocno wspiera kreatywność i innowacyjność w nauczaniu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow