Przejdź do głównej zawartości

O sobie w sieci, czyli słów kilka o e-portfolio ucznia i nauczyciela

Portfolio – metoda nienowa ale wciąż na czasie 


Jeszcze kilka dni i rozpocznie się kolejny rok szkolny. Wielu z nas spotka się z nowymi klasami, niektórzy zaczną uczyć nowych przedmiotów czy realizować projekty. Razem z “nowym otwarciem” warto wciągnąć siebie i uczniów w pracę metodą e-portfolio, zwłaszcza teraz kiedy coraz ważniejsze staje się uczenie zgodnie z założeniami cyfrowego obywatelstwa, w którym liczy się sprawczość, suwerenności i umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w wartościowy i celowy sposób.

Każdy nauczyciel spotkał się kiedyś z pojęciem portfolio. W tradycyjnym rozumieniu to teczka, w której gromadzi się prace, notatki, projekty czy inne efekty działalności. Jeszcze kilkanaście lat temu uczniowie przychodzili do szkoły z grubymi segregatorami, w których znajdowały się wypracowania, konspekty czy materiały do matury. Dla nauczyciela był to dowód systematycznej pracy, a dla ucznia narzędzie porządkowania i powtarzania wiedzy. Takie portfolio miało swoje zalety – wspierało organizację i dawało możliwość całościowego spojrzenia na proces uczenia się.

Dziś w dobie narzędzi cyfrowych segregator w ręku ucznia zastępuje tablet lub telefon. Portfolio może przybrać formę strony internetowej, multimedialnej prezentacji czy kolekcji w aplikacji. Co ważne, nie jest to tylko „digitalizacja” starej teczki, lecz zupełnie nowe podejście do dokumentowania i refleksji nad własną nauką.


Praca własna uczennicy









Czym właściwie jest cyfrowe portfolio?

Czym jest e-portfolio i jakie elementy może zawierać?
E-portfolio można rozumieć jako zbiór prac ucznia lub nauczyciela w formie cyfrowej, obejmujący nie tylko teksty, ale także nagrania audio i wideo, grafiki, notatki wizualne, prezentacje, a nawet posty z mediów społecznościowych. To narzędzie, które pozwala dokumentować proces uczenia się, monitorować rozwój kompetencji oraz łączyć wiedzę z różnych obszarów. Coraz częściej portfolio staje się też dokumentem użytkowym – przydatnym w procesie aplikowania na studia czy do pracy.

Warto zauważyć, że portfolio to nie tylko sam efekt końcowy, ale przede wszystkim proces. Uczeń nie gromadzi wyłącznie gotowych materiałów, lecz uczy się selekcji, refleksji i interpretacji tego, czego się nauczył. To swoista opowieść o własnym rozwoju.

Renesans portfolio w edukacji

Dlaczego cyfrowe portfolio wraca do łask?
Choć idea portfolio nie jest nowa, w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Dzieje się tak z kilku powodów:
  • coraz częściej podważa się wartość samych stopni i egzaminów jako jedynej miary postępów ucznia,
  • uczelnie i pracodawcy poszukują dowodów rzeczywistych kompetencji, a nie tylko ocen, certyfikatów i dyplomów
  • rozwój technologii umożliwia tworzenie atrakcyjnych, multimedialnych form autoprezentacji, rośnie znaczenie kompetencji społecznych, kreatywności i umiejętności uczenia się przez całe życie.
Nieprzypadkowo aplikacje takie jak Wakelet czy Book Creator intensywnie promują portfolio jako główną metodykę pracy. Chodzi nie tylko o zbudowanie teczki na koniec roku, ale o towarzyszenie uczniowi w całym procesie edukacyjnym.


Narzędzia – w czym można tworzyć portfolio?

Jakie programy i aplikacje najlepiej sprawdzają się do tworzenia e-portfolio?

Możliwości jest wiele. Portfolio może powstać na bazie prostych stron internetowych (Google Sites, WordPress, Canva), w systemach e-learningowych (Moodle, Mahara), a także w dedykowanych aplikacjach edukacyjnych. Aplikacje Wakelet i Book Creator mają jednak jedną ważną przewagę: dostarczają nie tylko platformę, ale i metodyczne wsparcie. Oferują kursy, szablony i inspiracje, które ułatwiają zarówno nauczycielom, jak i uczniom rozpoczęcie pracy metodą portfolio oraz łatwe monitorowanie postępów. Co istotne, portfolio stworzone w aplikacji Wakelet może być kontynuowane także po zakończeniu szkoły.

Alfabet portfolio – jak zacząć?


Jak krok po kroku rozpocząć pracę z cyfrowym portfolio?

  1. Poznanie narzędzia – pierwszym krokiem jest oswojenie uczniów z aplikacją. Choć uważa się, że młodzież ma wysokie kompetencje cyfrowe, w praktyce wielu uczniów potrzebuje instruktażu krok po kroku oraz dostępu do sprzętu stacjonarnego lub tabletów (Aplikacja Book Creator nie działa na telefonach, a przy logowaniu do aplikacji mobilnej Wakelet mogą występować problemy z dostępem, w przypadku posiadania przez uczniów wielu kont)
  2. Budowanie narracji „O sobie” – kluczowym celem portfolio jest umożliwić uczniowi refleksję nad sobą. To nie zawsze jest łatwe, bo wymaga autorefleksji, selekcji i odwagi w pokazaniu swoich zasobów.
  3. Różnorodność form – portfolio nie musi być tekstowe. Uczniowie mogą nagrywać filmy, tworzyć nagrania dźwiękowe, przygotowywać grafiki, zdjęcia, digitalizować prace rysunkowe, załączać linki do własnych stron, streamów itp.
  4. Twórczość i eksperymentowanie – uczeń powinien mieć przestrzeń na eksperymenty: od kolekcji o ulubionych książkach po dokumentowanie wolontariatu czy projektów artystycznych po dokumentację osiągnięć sportowych czy tworzenie ulubionych kolekcji.
Decyzja o formie otwartej czy zamkniętej – to uczeń decyduje, co pozostaje prywatne, a co staje się elementem jego publicznego wizerunku. Na przykład w aplikacji Wakelet uczeń może sam zdecydować, które kolekcje będą dostępne dla wszystkich, a które pozostaną jego prywatnymi zasobami.
 

Portfolio jako wsparcie kreatywności i samopoznania


W jaki sposób e-portfolio rozwija kompetencje ucznia?
Praca nad e-portfolio rozwija kompetencje emocjonalne i społeczne. Uczeń uczy się mówić o sobie, wskazywać mocne strony, rozumieć swoje miejsce w grupie. To forma tutoringu szkolnego, gdzie nauczyciel staje się przewodnikiem, a nie egzaminatorem. Portfolio to również przestrzeń do rozwijania kreatywności – nauczyciel może podsuwać pomysły, ale inicjatywa powinna należeć do ucznia.

Portfolio w szkole – praktyczne zastosowania


Na jakich przedmiotach warto stosować metodę portfolio?
Metoda portfolio może być stosowana niemal na każdym przedmiocie. Sprawdza się w projektach interdyscyplinarnych, np. łączących informatykę (obsługa narzędzia), godziny wychowawcze (praca nad zasobami osobistymi) czy język polski (pisanie tekstów). Może stać się elementem innowacji pedagogicznej realizowanej przez cały okres edukacyjny.

Na przedmiotach takich jak biznes i zarządzanie portfolio pozwala ćwiczyć autoprezentację, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej czy refleksję nad przyszłą karierą. Na plastyce czy muzyce umożliwia dokumentowanie rozwoju artystycznego, a w naukach przyrodniczych gromadzenie raportów z eksperymentów.

Refleksja i informacja zwrotnaJaką rolę pełni informacja zwrotna w pracy z portfolio?


Największą wartością metody portfolio nie jest samo gromadzenie prac, ale proces refleksji. Uczeń powinien umieć odpowiedzieć na pytania: czego się nauczyłem? Jakie mam mocne strony? Co mogę poprawić? Nauczyciel natomiast dostarcza informacji zwrotnej, która wspiera rozwój, a nie tylko ocenia. Coraz popularniejsze staje się podejście mediacyjne – ocena powstaje w dialogu nauczyciela i ucznia, którzy wspólnie dochodzą do wniosków.

Portfolio jako inwestycja w przyszłośćDlaczego warto tworzyć portfolio z myślą o przyszłości?


Na koniec edukacji uczeń zazwyczaj wychodzi ze szkoły ze świadectwem i ocenami. Cyfrowe portfolio daje mu jednak coś więcej – bogaty obraz jego pracy, pasji i kompetencji. Może to być atut w rekrutacji na studia, w rozmowie o pracę czy w rozwijaniu kariery. Portfolio staje się narzędziem uczenia się przez całe życie.

Portfolio nauczyciela – spojrzenie na siebie


Czy nauczyciele również powinni tworzyć własne portfolio?
Warto pamiętać, że portfolio to nie tylko narzędzie dla uczniów. Również nauczyciele mogą budować swoje cyfrowe portfolio – gromadząc scenariusze lekcji, projekty, dyplomy, publikacje czy nagrania z zajęć. To pomoc nie tylko w awansie zawodowym, ale także w autorefleksji nad własną praktyką.

Tworzenie portfolio razem z uczniami daje podwójną korzyść: nauczyciel staje się wiarygodnym przewodnikiem, a jednocześnie sam doświadcza, jak bardzo proces ten rozwija i porządkuje jego własny rozwój zawodowy.

Podsumowanie


Czy cyfrowe portfolio to przyszłość edukacji?
Cyfrowe portfolio to nie chwilowa moda, ale przyszłość edukacji. To narzędzie, które uczy refleksji, rozwija kreatywność, wspiera samoocenę i buduje mosty między światem szkoły a rzeczywistością akademicką i zawodową. Może być innowacją, projektem klasowym, ale przede wszystkim – długoterminowym procesem kształtowania kompetencji na całe życie.

Dla nauczyciela to również okazja, by spojrzeć na siebie z dystansu, docenić własne dokonania i dostrzec, jak bardzo edukacja jest procesem wspólnego rozwoju. Portfolio – cyfrowe czy tradycyjne – pozostaje jednym z najciekawszych narzędzi, jakie możemy dać naszym uczniom i sobie samym.

Zaglądnij tutaj:


https://wakelet.com/@Cyfrowe_Portfolio

https://wakelet.com/@WakeletPortfolioCourse 

https://bookcreator.com/schools-districts/digital-portfolios/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t...

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer ...

SpołEd dla klimatu. Uniwersalne materiały dla edukacji klimatycznej

 2020 rok i jak widać 2021 daje nam wszystkim równo w kość. Większość z nas ma obawy związane z pandemią, dla mnie ważniejszym problemem jest tykający zegar zmian klimatycznych. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki "ABC dla klimatu". Teraz chciałabym podzielić się kolejnym ważnym zasobem spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych  Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu czyli spółdzielni otwartej edukacyjnej działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie bardzo to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania.  W...