Przejdź do głównej zawartości

Początek wakacji czyli czas na eduinspiracje

Początek wakacji już za mną ;-) Jak zwykle spędzony na Inspiracjach w Warszawie organizowanych przez Edunews i Fundacje Think!, wspaniała  okazja do spotkania wielu świetnych ludzi i wysłuchania kilku interesujących wystąpień. W tym roku chyba nabardziej przemówiła do mnie prezentacja Jarosława Pytalaka ze szkoły STO na Bemowie. Jak zawsze w punkt, tym razem o paradoksach szkolnych czyli o tym że nie zawsze to co nam się wydaje "zdroworozsądowe" w edukacji takie jest. 
 Na a potem już spotkanie Superbelfrów ( do grupy których mam przyjemność należeć od wielu lat). Tym razem Serock, rozmowy, wymiana inspiracji, planszówki do późna, zabawa,  cudowne zajęcia arteterapii prowadzone przez Martę Florkiewicz-Borkowską :-) A na koniec solidne warsztaty jak gamifikować edukację prowadzone przez Jacka Siadkowskiego z Gerere. Co prawda projektowaliśmy przede wszystkim gaminfikację naszej grupy, ale pomysły i uwagi można śmiało wykorzystać w pracy z klasą.  Słowo - klucz FUN. Czyli bez funu nie ma prawdziwego uczenia się. Doświadczam tego na co dzień, problem tylko jak to przenieść na grunt tradycyjnej szkoły?
 Podsumowując, kilka tematów rozpoczętych, kilka pomysłów na działanie w przyszłym roku, ale konkrety dopiero w sierpniu, bo resztę lipca to już wykorzystuję na wakacje ;-)




















fotografie autorstwa Sylwii Zawrot i  Superbelfrów;-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t...

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer ...

O sobie w sieci, czyli słów kilka o e-portfolio ucznia i nauczyciela

Portfolio – metoda nienowa ale wciąż na czasie  Jeszcze kilka dni i rozpocznie się kolejny rok szkolny. Wielu z nas spotka się z nowymi klasami, niektórzy zaczną uczyć nowych przedmiotów czy realizować projekty. Razem z “nowym otwarciem” warto wciągnąć siebie i uczniów w pracę metodą e-portfolio, zwłaszcza teraz kiedy coraz ważniejsze staje się uczenie zgodnie z założeniami cyfrowego obywatelstwa, w którym liczy się sprawczość, suwerenności i umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w wartościowy i celowy sposób. Każdy nauczyciel spotkał się kiedyś z pojęciem portfolio. W tradycyjnym rozumieniu to teczka, w której gromadzi się prace, notatki, projekty czy inne efekty działalności. Jeszcze kilkanaście lat temu uczniowie przychodzili do szkoły z grubymi segregatorami, w których znajdowały się wypracowania, konspekty czy materiały do matury. Dla nauczyciela był to dowód systematycznej pracy, a dla ucznia narzędzie porządkowania i powtarzania wiedzy. Takie p...