Przejdź do głównej zawartości

Edukacyjny spacer w stylu slow

Jesień w szkole. To jeszcze początek roku szkolnego, ale już wszystko zaczyna biec szybciej. Sprawdziany, kartkówki, zadania, testy, zaczynają dominować w kalendarzach uczniów. Może warto w tym momencie trochę zwolnić i… wybrać się na spacer ? Edukacyjne wyjścia poza klasę czasami są wycieczkami na czas, z punktu a do punktu b, tak aby zaliczyć, zobaczyć jak najwięcej i zdążyć. Osobiście wolę wolniejsze tempo. Zapraszam na spacer edukacyjny w duchu SLOW.





Idea slow life od ponad dwudziestu lat krąży w kulturze i przenosi się na wszystkie dziedziny życia od jedzenia po modę. Z założenia chodzi przede wszystkim o proste bezstresowe, świadome i bliskie naturze życie w zgodzie z wyznawanymi wartościami. „Slow” to nie tylko „zwolnienie” ale też uważność i obserwacja. „Slow” można być też w edukacji, na przykład projektując spacer lub obserwację w stylu „slow”

Dla mnie inspiracją do takiego „powolnego spaceru” jest projekt edukacyjny „Out of Eden”, którego założeniem było i jest zachęcanie do tworzenia i przechodzenia podróży edukacyjnych nastawionych na:

• Uważność i dogłębną obserwację, słuchanie i „widzenie” oraz refleksję własną ucznia

• Wzajemne poznawanie przestrzeni, wymianę kulturową, współpracę

• Autentyczne zainteresowanie, ciekawość i doświadczanie

Uczniowie z całego świata odbywają takie spacery w swoich okolicach a potem, dzięki platformie edukacyjnej wymieniają się z kolegami i koleżankami z całego świata. Nawet jeśli nie mamy możliwości przystąpienia do programu „Out of Eden” warto skorzystać z bogatego źródła inspiracji i pomysłów na wykorzystanie „slow looking” ( czyli uważnego oglądanie) oraz slow walking – uważnego spacerowania

Staram się spacerować z uważnością przy różnych okazjach. Zaczynając pracę w klasach pierwszych na przedmiocie plastyka zaproponowałam uczniom krótki, indywidualny spacer po szkole, przedstawiłam im koncepcję „dogłębnego patrzenia” z uważnością na detale, zmianę perspektywy postrzegania oraz kontekst miejsca. Chciałam aby poznali przestrzeń, w której będą przebywać tyle godzin dziennie trochę lepiej. Sale, korytarze, schody, podwórko, zapomniany ogród, dziedziniec, resztki bruku, drzewa, kępki trawy. Poprosiłam aby rozglądnęli się i poszukali „szkoły” – czym dla nich jest, co symbolizuje, jakie mają skojarzenia, co jest dla nich w tym słowie istotne.

Poprosiłam aby przesłali mi jedno zdjęcie, nadali mu tytuł i opisali je odpowiadając na pozornie banalne pytania, takie jak:

Jakie kolory widzisz ?

Jakie kształty widzisz ?

Jakie linie widzisz ?

Dzięki odpowiedzią dowiedziałam się jakim językiem dysponują, czy znają język sztuki, na co zwracają uwagę, w jakim wymiarze powinnam z nimi popracować nad wzbogaceniem słownictwa, umiejętnością patrzenia, jak tematy będą dla nich ważne. Dzięki tej lekcji mam sporo pomysłów na kolejne lekcje. Do zebrania refleksji i zdjęć posłużył niezawodny w tym celu Wakelet.
Oczywiście możemy zachęcić uczniów również do „zmapowania” swojej indywidualnej, osobistej przestrzeni. Polecam w tym celu ćwiczenie, dla którego inspiracją był dla mnie jeden z kroków programu „Out of Eden” (Core Learning Journey 2: The Past and the Global)

Moja droga do szkoły

Temat: Mapowanie lokalnej przestrzeni i naszych relacji z nią. Ćwiczenie można wykonać indywidualnie lub grupowo. Na lekcji lub w domu.

Działania:

STWÓRZ MAPĘ
Naszkicuj, namaluj mapę swojej okolicy, tak jak widzisz ją swoimi oczami (bez korzystania np. z google maps czy innych pomocy) Twórz z pamięci. Mapa nie musi być „dokładna” ani podobna do innych istniejących map. Możesz narysować mapę na papierze lub stworzyć mapę 3D np. używając materiałów np. pochodzących z recyclingu)

NAPISZ HISTORIĘ DO SWOJEJ MAPY
Twoja historia może obejmować:

● Całą mapę lub jedno specjalne miejsce, które jest na niej przedstawione

● Wspomnienie lub coś, co ci się przydarzyło, gdy byłeś młodszy w jednym z

miejsc na mapie.

● Typowy dzień w Twoim życiu, w którym występują miejsca zaznaczone na mapie.

● Opowieść o Twojej okolicy, którą usłyszałeś od kogoś innego – może to być historia, która wydarzyła się, zanim się urodziłeś.

● Jak Twoja okolica zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat, ostatniego stulecia itp.

TWOJA REFLEKSJA
Jak zmieniła się Twoja opinia, pogląd, wyobrażenie na temat Twojej okolicy po zrobieniu mapy i napisaniu historii? Czy widzisz ją inaczej? Czy coś Cię zaciekawiło, zdziwiło?

DZIELENIE SIĘ
Pokażcie sobie wzajemne prace, udostępnijcie je sobie online, w mediach społecznościowych szkoły, klasy


Przykłady prac obserwacyjnych uczniów















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow