Przejdź do głównej zawartości

Zdalne komplety czyli pomagamy z technologią na dziś i na jutro


Od połowy marca nauczyciele siedzą przed ekranami i robią co mogą aby uczyć. Nowe programy, kanały komunikacji, platformy edukacyjne, często też zupełnie nowy sprzęt i wyzwania metodyczne- jak to wszystko połączyć? Sięgamy do sieci, do bogactwa webinarów, poradników, inspiracyjnych wpisów, projektów, artykułów, prezentacji. Wspaniała sprawa, ale bywa też przytłaczająca.
Godziny spędzone na zdalnym nauczaniu, warto pomnożyć co najmniej razy 2, doliczając wszystkie godziny spędzone na testowaniu sprzętu, wędrówkach po sieci, dzieleniu się wiedzą z przyjaciółmi również w “w zdalnych opałach”. Nie zawsze mamy możliwości współpracy nad zadaniami w zasięgu jednego telefonu, a dostępne on-line pomoce dydaktyczne, wykłady i materiały pomocowe są dedykowane wielu, i często nie odpowiedzą na specyfikę indywidualnych zajęć. Nasze doświadczenia własne i obserwacje dynamicznych zmian w procesach edukacyjnych, doprowadziły nas do momentu, gdy postawiliśmy sobie pytanie – jak możemy działać w tym procesie bardziej lokalnie? Jak możemy wspierać się i odpowiadać na indywidualne potrzeby?
Tak zrodziła się idea wolontariackiej inicjatywy ZDALNE KOMPLETY. 

Zdalne Komplety

Zdalne Komplety to przestrzeń wsparcia i wymiany doświadczeń w obszarze zdalnej edukacji, pomiędzy osobami z branży IT i nauczycielami.Aktualna sytuacja kryzysowa, zmieniła oblicza globalnego funkcjonowania i szerokim echem odbiła się w świecie edukacji. Z dnia na dzień dotychczasowe metody pracy, musiały zostać zastąpione ich technologicznymi odpowiednikami. Taka transformacja jest złożona, bywa frustrująca, może budzić niepokój. Nikt nie powinien zostać z takiej sytuacji sam. Uważamy, że skuteczne przejście na zdalne nauczanie w wielu wypadkach wymaga indywidualnego wsparcia – dopasowanego do kontekstu pracy, dostępnego sprzętu, umiejętności nauczyciela i uczniów, tematyki zajęć. My, w naszej codziennej pracy wykorzystujemy technologię do komunikacji zdalnej, badań, projektowania, prezentacji i warsztatów. Posiadamy doświadczenie, zasoby dobrych praktyk i pomysłowość w łączeniu elementów analogowych z cyfrowymi, którymi z przyjemnością podzielimy się w ramach wsparcia realnych potrzeb edukatorów.

Kim jesteśmy


Zdalne Komplety stworzyła grupa specjalistów w obszarze nowych technologii i edukatorów, skupionych wokół inicjatywy WUD Silesia. Pracujemy w IT, jesteśmy wykładowcami, nauczycielami i trenerami, ale przede wszystkim zapalonymi działaczami. Od lat współpracujemy wolontariacko z lokalnymi wychowawcami i edukatorami przy wielu inicjatywach oddolnych, w takich obszarach jak badania kompetencji cyfrowych, projekty edukacyjne i artystyczne.

W czym chcemy pomagać

Umawiamy się na indywidualne konsultacje z nauczycielami. Godzinne spotkanie online w maksymalnie trzyosobowym gronie pozwala nam doradzić, pomóc i znaleźć konkretne rozwiązania. Jeżeli jest taka potrzeba, po spotkaniu wysyłamy konsultowanemu informacje i rekomendacje, lub szukamy rozwiązań bardziej złożonych problemów. Możemy pomóc w dostosowaniu infrastruktury technologicznej do zakresu zajęć edukacyjnych, dobraniu angażujących metod i narzędzi pracy z klasą, zaprojektowaniu czytelnych i użytecznych materiałów do pracy w domu, instrukcji pracy domowej rodziców z dziećmi, dobraniu nietypowych wrażeń wirtualnych, materiałów merytorycznych i aktywności. Każde zapytanie traktujemy indywidualnie i odpowiednio przygotujemy porady.

O Inicjatywie

Zdalne Komplety to inicjatywa Non-profit. Wszyscy konsultanci pomagają w ramach swojego czasu wolnego. Zależy nam na upowszechnianiu idei i wiedzy, aby dotrzeć do jak największej ilości osób zainteresowanych tematem. Swoimi doświadczeniami i wypracowanymi materiałami na konsultacjach chcemy się dzielić w otwartej bazie wiedzy, aby inni mogli z nich swobodnie skorzystać. W naszej inicjatywie nie chodzi tylko o tu i teraz, ale myślimy o przyszłości szkoły i edukacji, w której technologia będzie już na stale obecna. Zależy nam też na wymianie doświadczeń spoza świata oświaty – praca zdalna to dzisiaj chleb powszedni dla wielu zawodów i działań, nie tylko w czasach pandemii. Warto brać z tego doświadczenia to co jest pozytywne czy nowe umiejętności i wiedzę na przyszłość.

Wszystkich zainteresowanych spotkaniem zapraszamy do kontaktu poprzez formularz zgłoszeniowy. Odpowiadamy na wszystkie zapytania w ciągu 24h. Zapraszamy!

Strona główna inicjatywy: https://wudsilesia.pl/zdalne-komplety/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow