![]() |
"Zamknięcie" zdjęcie podchodzi z pracy semestralnej jednej z uczennic, użyte za jej zgodą |
To już ostatni wpis z cyklu podsumowującego zeszłoroczne pomysły, zanim zabiorę się za podsumowanie tegorocznych ;-) Tym razem trochę o projektach realizowanych przeze mnie w ramach przedmiotu Wiedza o Kulturze.
Bardzo powszechnym przekonaniem jest, że przeciętny uczeń szkoły średniej ma już technologię w małym paluszku, potrafi posługiwać się różnymi aplikacjami, a świat internetu nie ma przed nim tajemnic. Moje doświadczenie pracy z młodzieżą niestety temu poglądowi przeczy. W tym roku szkolnym miałam okazję uczestniczyć w wykładzie prof. Jacka Pyżalskiego ogólnie rzecz biorąc na temat dzieci w sieci, najbardziej utknęła mi w pamięci konkluzja na temat wykorzystywania blogów w edukacji. Wbrew obiegowym opiniom dzieci piszą i redagują blogi niechętnie ( wynika to z badań) i tylko dorośli postrzegają tą aktywność jako atrakcyjną dla uczniów. Przez wiele lat moi uczniowie prowadzili blogi w ramach pracy semestralne z przedmiotu wiedza o kulturze i z przykrością muszę przyznać, że większość z nich odtwórcza i zredagowana w jeden wieczór. Postanowiłam więc w tym roku spróbować czegoś innego. Idąc za radą prof. Pyżalskiego i zainspirowana warsztatami arteterapii prowadzonymi przez Martę Florkiewicz - Borkowską wymyśliłam dwie inne formy pracy semestralnej, które zaproponowałam uczniom. Założenie było proste. Zadanie nie może przekraczać kompetencji przeciętnego ucznia, miało dawać możliwość swobodnej wypowiedzi artystycznej i autorefleksji.
Challange
fotograficzny
To wyzwanie
arteterapeutyczne, które zmodyfikowałam na potrzeby zadania. Uczeń otrzymywali
kartę z tematem fotografii na każdy dzień miesiąca. Codziennie mieli wykonać
zdjęcie na konkretny temat, który zawsze był na tyle ogólny, że pozostawiał
sporo pole do interpretacji, ale przede wszystkim zmuszał do rozglądnięcia się
wokół siebie i wnikliwiej obserwacji świata. Zdjęcia ponumerowane lub podpisane
tematem miały trafić na padlet lub zostać umieszczone na prywatnym kanale np.
instagramie. Ważna była kolejność i "spontaniczne" ujęcie tematu.
Migawki
dziennikarskie
Tą formę aktywności wypróbowałam już wcześniej
w ramach działań projektowych, teraz zaproponowałam to większej grupie uczniów
w ramach wspomnianego projektu semestralnego.
Zadanie polegało na utworzeniu padleta z migawkami dziennikarskimi czyli
zdjęcie z krótki zapisem subiektywnych refleksji w czasie rzeczywistym. Przed
rozpoczęcie zadania ważnego było podanie uczniom konkretnych wytycznych jaka
konstrukcję ma mieć migawka i w jaki sposób korespondować ze zdjęciem. Tutaj
przyda się trening tak zwanej "visual thinking routine" o której mam
zamiar napisać w najbliższych postach.
Co było wyzwaniem
dla uczniów?
To co okazało się
najtrudniejsze dla uczniów to systematyczność i konsekwencja, zwłaszcza przy
realizacji challengu fotograficznego, oba zadania wymagały autorefleksji i oderwania się od odtwórczego spojrzenia na
działanie. Tematy zdjęć i migawek były na tyle osobiste (np. osoba którą
kocham, wspomnienie z dzieciństwa) że wykluczały metodę na wklej/wyklej.
Co się udało ?
Challenge
fotograficzny na który zdecydowała się większość moich uczniów dała im ogromną
satysfakcję i poczucie zwycięstwa ( informacja z formularza ewaluacyjnego), ja
miałam okazję poznać moich uczniów lepiej i dowiedzieć się sporo o ich pasjach
i zainteresowaniach, o których często nawet nie wiedziałam. W większości
wypadków projekty przyniosły satysfakcję zarówno uczniom ja i mi, a przede wszystkim nie miały
znamion żmudnych zadań domowych. Nie ma nic bardziej naturalnego dla
współczesnego ucznia niż robienie zdjęć i dzielenie się nimi z innymi ;-) a
dodatkowa refleksja zmuszała tylko do głębszego spojrzenia na swoje
"migawki"
Kilka przykładowych,
tegorocznych padletów z migawkami i challengów fotograficznych:
Challenge
fotograficzne:
https://padlet.com/mpiela04/b43nayjmpcx
Migawki:
Komentarze
Prześlij komentarz