Moja współpraca z badaczami WUD Silesia czyli grupą, która zajmuje się badaniami socjologicznymi i psychologiacznymi. krystalizowała się przez prawie dwa lata. "W ramach inicjatywy badacze wspólnie eksplorują problematykę obecności innowacji technologicznych w procesach edukacyjnych, identyfikując czynniki wpływu, potrzeby i obszary problemowe." Tyle wiedziałam na początku. Dokąd mnie to zaprowadzi, jak może to wyglądać, czy w jakiś sposób wpłynie na funkcjonowanie mojej szkoły
Telefony i internet w szkole? Tyle się o tym mówi, tyle działań się podejmuje, ale czy są one celowe?
Jak te wszystkie porady, interpretacje, wnioski mają się do mojej, konkretnej szkoły, do mojego małego edukacyjnego mikroświata, który przecież rządzi się też własnymi zasadami.
Badanie +lekcja + warsztat. Badamy, uczymy się od siebie, tworzymy przestrzeń do dyskusji.
Praca uczniów i nauczycielami z badaczami WUD Silesia okazała się czymś więcej niż jakościowym wywiadem badawczym. Dzięki spotkaniom uczniowie mieli okazję zobaczyć jak wygląda focus badawczy i na czym polega, dokonali też twórczej autorefleksji czym jest dla nich telefon i komunikacja. Nauczyciele dostali okazję aby szczerze porozmawiać ze sobą na temat obaw jakie mają w związku z technologią mobilną w szkole. A ja poznałam ciekawe ćwiczenia i metody pracy pozwalające wyciągać mi wnioski na temat jak to z tymi telefonami moich uczniów wygląda naprawdę. Wielostronna korzyść dla wszystkich.
Dlaczego warto to robić?
Może właśnie dlatego aby być samoświadomym jak to jest właśnie tu, w naszej szkole. Nie zamiatać problemów, nie wprowadzać zakazów, z góry skazanych na porażkę tylko rozmawiać. Wypracowywać wspólne rozwiązania i nie kierować się stereotypowymi przekonaniami o telefonach w szkole. Zmierzyć się z tą rzeczywistością, w konkretnej, naszej szkole. Telefon i internet coś oczywistego, a zarazem kłopotliwego. Trzeba wiedzieć jak sobie z tym radzić. Rozsądnie i zgodnie ze stanem rzeczywistym. Szkoła musi edukować w zakresie mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Rekomendacje jak to robić z głową i zgodnie ze stanem faktyczny "problemu" bardzo się przydadzą.
Co z potrzebami szkoły?
Mądra szkoła nie chce tworzyć fikcji, ale jest otwarta na reguły oparte na kontrakcie uczniów i nauczycieli oraz na relacjach między nimi. Badania mają nam pomóc zaproponować konkretne rozwiązania i dać możliwości wspólnego wypracowania rozwiązań.
Jakie korzyści?
Badanie i warsztat to przestrzeń dla autentyczniej rozmowy i wypracowania konkretnych rekomendacji, w opozycji do tendencji propagowanych przez media i obiegowe opinie. Szkołą będzie mogła stosować celową profilaktykę w zakresie bezpieczeństwa uczniów w internecie, wychowywać cyfrowych obywateli i stworzyć realną i nowoczesną wizję szkoły i jej absolwenta. W końcu to badanie może przynieść wymierną korzyść nie tylko badającym, ale też badanym, a to co zapiszemy w programie wychowawczym szkoły nie będzie kalką rozwiązań i problemów szkoły z Warszawy, Krakowa czy Gdańska. Rozwiązania i rekomendacje mają być dla nas i o nas.
Telefony i internet w szkole? Tyle się o tym mówi, tyle działań się podejmuje, ale czy są one celowe?
Jak te wszystkie porady, interpretacje, wnioski mają się do mojej, konkretnej szkoły, do mojego małego edukacyjnego mikroświata, który przecież rządzi się też własnymi zasadami.
Teraz mniej więcej już wiem i czekam niecierpliwie na pierwsze wnioski i dalsze działania. Nowy rok 2018 otwieram z jasno skrystalizowaną wizją tego co się zadziało i co ma szansę zadziać się dalej tak więc po kolei :-)
![]() |
Badacze i Ja. Na konferencji WUD Silesia 9.12.2107 |
Na czym nasza współpraca tak na prawdę polega?
Badanie +lekcja + warsztat. Badamy, uczymy się od siebie, tworzymy przestrzeń do dyskusji.
Praca uczniów i nauczycielami z badaczami WUD Silesia okazała się czymś więcej niż jakościowym wywiadem badawczym. Dzięki spotkaniom uczniowie mieli okazję zobaczyć jak wygląda focus badawczy i na czym polega, dokonali też twórczej autorefleksji czym jest dla nich telefon i komunikacja. Nauczyciele dostali okazję aby szczerze porozmawiać ze sobą na temat obaw jakie mają w związku z technologią mobilną w szkole. A ja poznałam ciekawe ćwiczenia i metody pracy pozwalające wyciągać mi wnioski na temat jak to z tymi telefonami moich uczniów wygląda naprawdę. Wielostronna korzyść dla wszystkich.
Dlaczego warto to robić?
Może właśnie dlatego aby być samoświadomym jak to jest właśnie tu, w naszej szkole. Nie zamiatać problemów, nie wprowadzać zakazów, z góry skazanych na porażkę tylko rozmawiać. Wypracowywać wspólne rozwiązania i nie kierować się stereotypowymi przekonaniami o telefonach w szkole. Zmierzyć się z tą rzeczywistością, w konkretnej, naszej szkole. Telefon i internet coś oczywistego, a zarazem kłopotliwego. Trzeba wiedzieć jak sobie z tym radzić. Rozsądnie i zgodnie ze stanem rzeczywistym. Szkoła musi edukować w zakresie mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Rekomendacje jak to robić z głową i zgodnie ze stanem faktyczny "problemu" bardzo się przydadzą.
Co z potrzebami szkoły?
Mądra szkoła nie chce tworzyć fikcji, ale jest otwarta na reguły oparte na kontrakcie uczniów i nauczycieli oraz na relacjach między nimi. Badania mają nam pomóc zaproponować konkretne rozwiązania i dać możliwości wspólnego wypracowania rozwiązań.
Jakie korzyści?
Badanie i warsztat to przestrzeń dla autentyczniej rozmowy i wypracowania konkretnych rekomendacji, w opozycji do tendencji propagowanych przez media i obiegowe opinie. Szkołą będzie mogła stosować celową profilaktykę w zakresie bezpieczeństwa uczniów w internecie, wychowywać cyfrowych obywateli i stworzyć realną i nowoczesną wizję szkoły i jej absolwenta. W końcu to badanie może przynieść wymierną korzyść nie tylko badającym, ale też badanym, a to co zapiszemy w programie wychowawczym szkoły nie będzie kalką rozwiązań i problemów szkoły z Warszawy, Krakowa czy Gdańska. Rozwiązania i rekomendacje mają być dla nas i o nas.
Komentarze
Prześlij komentarz