Przejdź do głównej zawartości

Eduinspiracje 2018 czyli krótkie podsumowanie roku



 Krótko i zwięźle o zeszłym już 2018 roku. Było bardzo inspirująco :-)
Dużo się działo, sporo projektów skończyło. Za dużo, aby udało mi się to wszystko opisać. Próbowałam to jakoś pozbierać i kilka moich ostatnich "tipów" znalazło się juz na profilu facebookowym Edukacyjnych Inspiracji. Moim celem na 2018 roku było szerowanie i dzielenie się ile tylko mam sił ;-) i sądzę, że udało mi się to osiągnąć.
Mam nadzieję, że w nowym roku nadal będę to robić, przede mną wyzwanie 365 z pomysłami :-) Czy się uda? Zobaczymy. Na pewno o najciekawszych projektach uda mi się napisać więcej na blogu. Zaczynając coś nowego, warto jednak przyjrzeć się temu co było, tak więc:

Top ten najlepszych edukacyjnych rzeczy, miejsc, zdarzeń z zeszłego roku :-) Kolejność zupełnie przypadkowa ;-)

1.  Na początek coś małego, ale dla nie uroczego ;-) Kurczaki 8b. Bardzo mi się podoba pomysł tej klasy. To taki ich oddolny, kreatywny pomysł. Rysują sobie kurczaczki, każdy jest "alter ego" konkretnej osoby z klasy. Ciągle powstają i mieszkają sobie w piórnikach i na parapetach i wędrują pomiędzy członkami 8b ;-) Uważam, że to dobry pomysł integracyjny, zwłaszcza że powstaje niezależnie.

2. Szkoleniowy szlak zawiódł mnie do szkoły, w której polonistki przez wakacje wymalowały korytarze w bajkowy sposób  Zawsze chętnie śledzę ciekawe przestrzenie edukacyjne i je kolekcjonuje  Szkoła Podstawowa nr 54 w Bytomiu, zawiódł mnie też do szkoły w Piekarach Śląskich, gdzie miałam okazję zobaczyć to co robi na lekcjach nauczycielka polskiego pani Katarzyna Gajowska :-) Charakterystyka postaci w rozmiarach rzeczywistych ;-) Muszę tego spróbować !

3. Nasz klub szkolny "Grajfka", który spotyka się co miesiąc z inicjatywy Magdy Góry. Wykorzystanie planszówek na lekcjach, o których pisze Magda na swoim świetnym blogu Belferka w sieci, turnieje szkolne no i tworzenie własnych wersji gry Timeline w ramach projektów historycznych. "Planszowania" w edukacji nigdy dosyć, na pewno też w przyszłym roku

4. Edukacyjne podkasty :-) a w szczególności nasz polski, autorski i świetny merytorycznie EduGadki.pl prowadzone przez Marcin Zaród i Jacek Staniszewski oraz ich gości ;-) w cotygodniowej odsłonie

5. Escape roomy od lat przygotowuję i prowadzę, ale teraz stają się one bardzo popularne. W tym roku pierwszy raz przygotowywali go sami uczniowie w ramach projektu edukacyjnego, ja miałam okazję podzielić się wiedzą jak można praktycznie tą metodę stosować w praktyce szkolnej.

6. Konferencja Story that Moves w Berlinie, pierwszy raz współpraca międzynarodowa na takim poziomie ;-) i inspiracje do dalszego działania

7. Cybernauci. Projekt się kończy, ale korzyści jakie odniosłam prowadząc warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców to dla mnie doświadczenie bezcenne:-)

8. Spotkanie z małymi, autorskimi szkołami. Dla mnie rewelacja. Marzy mi się stworzenie własnej szkoły działające obok systemu.

9. Projekty uczniowskie przede wszystkim w ramach projektu Niepodległa. Warsztaty międzyregionalne, współpraca z innymi szkołami, działania na instagramie filmowe, autorskie realizacje, blogi, relacje TV. Oby tego jak najwięcej. Praktycznego działania, obserwacji, opisu świata. PATRZENIA :-)

10. Sieciowanie i dzielenie się. To był wspaniały rok pod tym względem: niezmiennie inspirujący Superbelfrzy, fantastyczni ludzie z WUD Silesia, nowe znajomości, fantastyczna współpraca z Anią Skiendziel, Elą Piotrowicz, Magdą Górą, Elą Wydrą, Basią Chyłką, Agnieszką Bilską, Gosią Nowak, Danką Kontny, Sylwią Zaród... nie wymieniłam wszystkich na pewno, ale wszystkim niezmiernie dziękuje bez nich nie dałam bym rady robić tego co robię i mieć motywację do dalszego PRACY :-)




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SpołEd dla klimatu. Uniwersalne materiały dla edukacji klimatycznej

 2020 rok i jak widać 2021 daje nam wszystkim równo w kość. Większość z nas ma obawy związane z pandemią, dla mnie ważniejszym problemem jest tykający zegar zmian klimatycznych. Temat ten jest coraz intensywniej obecny na naszym podwórku edukacyjnym, co niezmiernie mnie cieszy. Świetne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowała Polska Akcja Humanitarna, edukacja klimatyczna jest też obecna w projektach CEO, ostatnio można za darmo pobrać obszerny i kompleksowy podręcznik akademicki "ABC dla klimatu". Teraz chciałabym podzielić się kolejnym ważnym zasobem spod znaku otwartych zasobów edukacyjnych  Od dawna chciałam zaangażować się w działania SpołEdu czyli spółdzielni otwartej edukacyjnej działającej w ramach Centrum Cyfrowego. Wspaniałe zasoby stworzone przez nauczycieli pasjonatów do lekcji wychowawczych służą mi na codzień, dlatego ucieszyło mnie bardzo to, że kolejna edycja spółdzielni będzie związana z edukacją klimatyczną. Od razu zgłosiłam się do działania.  W ram

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t