Przejdź do głównej zawartości

TOP 2017/2018 Projekt kreatywny na miarę czyli fotografia, arteterapia, refleksja


 "Zamknięcie" zdjęcie podchodzi z  pracy semestralnej jednej z uczennic, użyte za jej zgodą
   

To już ostatni wpis z cyklu podsumowującego zeszłoroczne pomysły, zanim zabiorę się za podsumowanie tegorocznych ;-) Tym razem trochę o projektach realizowanych przeze mnie w ramach przedmiotu Wiedza o Kulturze.

  
Bardzo powszechnym przekonaniem jest, że przeciętny uczeń szkoły średniej ma już technologię w małym paluszku, potrafi posługiwać się  różnymi aplikacjami, a świat internetu nie ma przed nim tajemnic. Moje doświadczenie pracy z młodzieżą niestety temu poglądowi przeczy. W tym roku szkolnym miałam okazję uczestniczyć w wykładzie prof. Jacka Pyżalskiego ogólnie rzecz biorąc na temat dzieci w sieci, najbardziej utknęła mi w pamięci konkluzja na temat wykorzystywania blogów w edukacji. Wbrew obiegowym opiniom dzieci piszą i redagują blogi niechętnie ( wynika to z badań) i tylko dorośli postrzegają tą aktywność jako atrakcyjną dla uczniów. Przez wiele lat moi uczniowie prowadzili blogi w ramach pracy semestralne z przedmiotu wiedza o kulturze i z przykrością muszę przyznać, że większość z nich odtwórcza i zredagowana w jeden wieczór. Postanowiłam więc w tym roku spróbować czegoś innego. Idąc za radą prof. Pyżalskiego i zainspirowana warsztatami arteterapii prowadzonymi przez Martę Florkiewicz - Borkowską wymyśliłam dwie inne formy pracy semestralnej, które zaproponowałam uczniom. Założenie było proste. Zadanie nie może przekraczać kompetencji przeciętnego ucznia, miało dawać możliwość swobodnej wypowiedzi artystycznej i autorefleksji.

Challange fotograficzny
To wyzwanie arteterapeutyczne, które zmodyfikowałam na potrzeby zadania. Uczeń otrzymywali kartę z tematem fotografii na każdy dzień miesiąca. Codziennie mieli wykonać zdjęcie na konkretny temat, który zawsze był na tyle ogólny, że pozostawiał sporo pole do interpretacji, ale przede wszystkim zmuszał do rozglądnięcia się wokół siebie i wnikliwiej obserwacji świata. Zdjęcia ponumerowane lub podpisane tematem miały trafić na padlet lub zostać umieszczone na prywatnym kanale np. instagramie. Ważna była kolejność i "spontaniczne" ujęcie tematu.

Migawki dziennikarskie

 Tą formę aktywności wypróbowałam już wcześniej w ramach działań projektowych, teraz zaproponowałam to większej grupie uczniów w ramach wspomnianego projektu semestralnego.  Zadanie polegało na utworzeniu padleta z migawkami dziennikarskimi czyli zdjęcie z krótki zapisem subiektywnych refleksji w czasie rzeczywistym. Przed rozpoczęcie zadania ważnego było podanie uczniom konkretnych wytycznych jaka konstrukcję ma mieć migawka i w jaki sposób korespondować ze zdjęciem. Tutaj przyda się trening tak zwanej "visual thinking routine" o której mam zamiar napisać w najbliższych postach.

Co było wyzwaniem dla uczniów?
To co okazało się najtrudniejsze dla uczniów to systematyczność i konsekwencja, zwłaszcza przy realizacji challengu fotograficznego, oba zadania wymagały autorefleksji  i oderwania się od odtwórczego spojrzenia na działanie. Tematy zdjęć i migawek były na tyle osobiste (np. osoba którą kocham, wspomnienie z dzieciństwa) że wykluczały metodę na wklej/wyklej.

Co się udało ?
Challenge fotograficzny na który zdecydowała się większość moich uczniów dała im ogromną satysfakcję i poczucie zwycięstwa ( informacja z formularza ewaluacyjnego), ja miałam okazję poznać moich uczniów lepiej i dowiedzieć się sporo o ich pasjach i zainteresowaniach, o których często nawet nie wiedziałam. W większości wypadków projekty przyniosły satysfakcję zarówno  uczniom ja i mi, a przede wszystkim nie miały znamion żmudnych zadań domowych. Nie ma nic bardziej naturalnego dla współczesnego ucznia niż robienie zdjęć i dzielenie się nimi z innymi ;-) a dodatkowa refleksja zmuszała tylko do głębszego spojrzenia na swoje "migawki"

Kilka przykładowych, tegorocznych padletów z migawkami i challengów fotograficznych:

Challenge fotograficzne:


https://padlet.com/mpiela04/b43nayjmpcx


Migawki:


https://padlet.com/nikaaxx5/pe2a7f6zoxze

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Visible Thinking Routine. Kilka pomysłów na zajęcia o historii i regionie z edukacją zdalną w tle.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają :-)  Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.  Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności   Wybierz się na spacer po okolicy sam

Warsztaty aktywności twórczej i STEAM

To było dla mnie ogromne wyzwanie. Mój pierwszy raz z tematem STEAM na lekcjach ;-)  Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka)  nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie praktykowałam go praktycznie, więc zanim zaczęłam skonsultowałam się, poczytałam i poinspirowałam się ;-) Dowiedziałam się jednego. Temat jest modny i na czasie, prawie każdy się na nim zna oraz realizowane są przez wielu nauczycieli świetne projekty w szkoła podstawowych, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się w temacie "po omacku"  Moi uczniowie nie są już niestety pełni entuzjazmu tak jak małe dzieci. Interesują ich oceny i egzaminy oraz działania, które według nich "przydadzą się im w przyszłości" czyli prawo jazdy, język obcy, przedmioty maturalne i praca zarobkowa. Drugi problem t

Photovoice czyli fotografia daje głos

Dzisiaj miałam okazję brać udział w konferencji podsumowującej projekt badawczy http://inkla.pl/ o tyle ciekawy, że był przeprowadzana przy współudziale uczniów ( badania partycypacyjne) którzy sami prowadzili wywiady i obserwacje we własnych szkołach. Mnie osobiście najbardziej zainteresował sposób prezentacji wyników za pomocą tak zwanego photovoice - metody badań jakościowych wykorzystującej fotografię :-) Pomysł, aby pokazać reflekcje i wyniki badań za pomocą  zdjęć uważam, za bardzo udany. Na konferencji uczennice szkół średnich ze Śląska napierw omówiły zagadnienie, a potem zaprosiły na wystawę swoich prac fotograficznych. Na pewno wielkim plusem było wsparcie ze strony Uniwersytetu SWPS, który wsprał projekt nie tylko merytorycznie, ale również finansowo  ( profesjonalny katalog, oprawa marketingowa, strona internetowa projektu) Metoda badań za pomocą fotografii tak zwany photovoice wydaje mi się ciekawy i do powtórzenia w lokalnych szkolnych warunkach. Zamiast prezentow